BLOGGER TEMPLATES AND Zwinky Layouts »

~nuffnang~

pengikut saye

Thursday, 20 December 2012

salam sejahtera dan salam satu malaysia..hoho..
emmm..esok nk kne tggalkan family...sedeyhnye..=(
~ will miss them.. 
~ my happy family ~

~ you're number one for me..!~

~ my sister and brother ~

~ it's me ~

~ my brother (mat cerap) ~

~ my brother (azam) ~

~ my younger sister (atie) ~

~my younger brother (ijat) ~



*credit to mat cerap for the owesom video..

Wednesday, 19 December 2012

~konvo day =)


salam sejahtera dan salam satu malaysia..h0h0..
urmm...rindunye kt blog yg usang nie..da 4 bulan terbiar..s0ry yea..!
(bkn sengaje xnak jengok tp xsempat..bz terlajak..hehe)

 -juz nak tunjuk pic konvo yg owsem-


~ permata hati saia ~

~ my big family ~



~ wif my frenz ~










~that all..owsem kan?? =)






Sunday, 26 August 2012

cinta limited edition..=)

salam sejahtera dan salam satu malaysia..h0h0..

< cube bace petikan dibawah >

wahhhh..that's right..=)

Tak salah kita nak suka seseorang, tapi hormatilah AGAMA kita, ISLAM.
 Malu lah dengan Allah. Jangan la belom ade ape2 ikatan yg sah, dah nak pegang2, nak pelok2. Lepas tu lagi best, g tayang 1 dunia dlm fb ni. Bertambah2 best bila ade org komen :

“Waaah~ sweetnyeerrr.... :D Hot couple !” =.='

♥ ha'ah..memang HOT la nanti kat neraka kan? (T_T)

:: Renung2kanlah :: >.<

reunion..oo..reunion..=)

salam sejahtera dan salam satu malaysia..h0h0

reunion oo..reunion..
  5 syawal lepas sy ade hadiri reunion sekolah rendah sri adika raja (sksar) yang bertempat di KFC Gerik..wahhh da 9 taon x jumpe kot..memg bez larh..sume da besar2..muka pon da laen..
 (segak2 n hensem2 blake)

kepada sir hafiz..time kasih banyak2 coz sudi blanja KFC..
(taon depan blanje ag ep..hehe)

*disini sy ade sertakan pic kakak2 abang2 yg owsem..=)

*yg baju putih + biru tu sir hafiz..solo ag tu..boleyh la kalo nak isi borang..=)

dari kiri tu k.long,husna,niesya,sy,wawa,nurul,niswah,wahiza n habibah

dari kiri tu dayah,k.long,husna,niesya,sy,wawa,nurul,niswah n wahiza

ok..sampai dicney sahaja..naty ketemu lg.. =)
sekian,terima kaseh.

selamat hari raya!

salam sejahtera dan salam satu malaysia..h0h0..

Alhamdulillah..pejam..celik..pejam..celik..dah 8 hari kita menyambut hari lebaran..selamat hari raye sume..walaupon agak kelewatan..x mengape la erk..hehe..

raye taon niey agak meriah la..coz ade pertambahan ahli baru dalam family kan..hehe..btw tahniah la kepada kak long & abg l0ng..moge raye ta0n depan lebih meriah dengan kehadiran ank sedare pertama..
< cepat2 la l0ng..hehe amin>

<my big family>

*wahhh..meriah dihari raye =)

Saturday, 25 August 2012

budak zaman sekarang!

salam sejahtera dan salam satu malaysia..hoho

Photo: Jom SHARE tolong polis kesan Suspek 'KEJAM' ini.

Baca : http://www.informasi.my/kekasih-panas-baranbakar-teman-wanita/
Mengesan Saspek

Polis meminta kerjasama orang ramai untuk mengesan saspek berhubung kejadian remaja perempuan 16 tahun yang di bakar di kawasan semak berdekatan Seksyen 1, Wangsa Maju, awal pagi semalam.

Nama: MOHD AMIR BIN MOHD ANUAR
Umur : 18 Tahun

Orang ramai yang mengenali saspek bolehlah menyalurkan maklumat ke Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur ditalian 03- 21460522 samb. 597 atau mana-mana balai Polis yang berhampiran atau melalui Hotline Polis KL (Rakan Cop) di talian 03-21159999 atau SMS POLISKL ke 32728.

budak2 skunk semakin berani


Thursday, 9 August 2012

moh naekkan trafik blog dengan join traffic exchanger by asiafans.net


salam sejahtera dan salam satu malaysia..h0h0..


banner


meh join ramai2..ade banyak klebihan yang kita dapat kalo kita join ni..da la free..blog kita turut tersenarai dalam bloglist Asia Fans..pas2 boleyh meningkatkan trafik blog kita secara mendadak..x caye meh join..just klik baner  wane biru tu ek..

kalo x faham lagi boleyh review tutorial..just klik link bawah ni..

p/s: saya pom baru join..x kenal maka x cinta kan..??

Moral Of The Story
kita kena yakin dalam melakukan sesuatu..=)

sekian terima kaseh

♥ anak derhaka semakin ramai ?


salam sejahtera dan salam satu malaysia..h0h0..=)
td tgk cite Baitul Rahmat..sedih sgat..
tergamak ye..anak2 antar ibubapa mereka kerumah kebajikan a.k.a rumah orang tua2..
sudah lupakah mereka akan jasa kedua ibubapa mereka??

trimalah sebuah lagu yang bertajuk "anak derhaka"..
(renung-renungkanlah maksud yang tersirat)

cukup azabnya ibu mengandung,
bulan berjalan hari dihitung,
ibu berserah rugi dan untung, 
kepada ALLAH meminta tolong.

cukuplah bulan dengan harinya,
seorang putera dilahirkannya,
bidan menyambut dengan lembutnya,
hampir si ibu hilang nyawanya.

setelah anak kian dewasa,
dididik dengan kasih sayangnya,
diberi ilmu secukupnya,
hingga si anak ke puncak jaya.

setelah anak sudah beristeri,
ibu dibuat sebagai abdi,
pinggan dan mangkuk disuruh cuci,
makan dan minum disuruh saji.

ibu yang malang berdukacita,
duduk berendam si air mata,
akhirnya ibu menutup mata,
atas perbuatan "ANAK DERHAKA"

Moral Of The Story
benarlah kata orang,
kasihnya ibu membawa ke syurga.
kasihnya ayah sepanjang masa.
kasihnya kekasih belum tentu kekal selamanya.
kasih ALLAH yang abadi jua ♥

Wednesday, 8 August 2012

♥ buang yang keruh..ambil yang jernih..=)


salam sejahtera dan salam satu malaysia..h0h0..=) 
meh bace bwah ney..


Sekalipun dia punyai BANYAK DOSA pada ALLAH,
 siapa kamu untuk MENCELANYA?
 Sedangkan DOSAMU BERTIMBUN dan PENGAKHIRANMU belum pasti DIBERI SYURGA..

Moral Of The Story..
 Semuanya BERMULA DARI HATI,
 kerana itulah betapa pentingnya BERSANGKA BAIK pada insan yang lain..
 Kita TIDAK SELAMANYA BETUL dan dia TIDAK SELAMANYA SALAH.. ♥

♥ meh tgk..ape kate ustaz azhar idrus..=)

salam sejahtera dan salam satu malaysia..h0h0..=)

 Kalau tak sembahyang,
 HARAM ambik buat menantu walau sah nikah. 
Imam Al-Ghazali kata siapa yg ambik org tak sembahyang buat menantunya
 maka
 dia telah BERD0SA BESAR kerana sama dgn hukum memutuskan silaturrahim
 kerana anak perempuan kita adalah amanah,
 HARAM kita bagi pada org fasik yg tak mahu tunduk pada Allah. 

0rang yg tak mahu tunduk dan sujud kepada Allah LEBIH JAHAT drpd iblis 
kerana iblis sujud kpd Allah.
 Iblis tak mahu sujud pada Nabi Adam jer, 
 kalau Allah suruh iblis sujud kpdNYA, iblis akan sujud, tak ingkar sikit pun. 
Maka, orang tak mahu sembahyang, tak mahu sujud kepada Allah
 dia lebih jahat drpd syaitan laknatullah.

~ Ustaz Azhar Idrus ~

♥sepatah dua kata..=)


salam sejahtera dan salam satu malaysia..h0h0..

Dalam urusan DUNIA,
 jika kita BERKASUT pandanglah orang yang BERSELIPAR. 
jika kita berselipar,
 pandanglah orang yang BERKAKI AYAM.
 Ia akan menjadikan kita sentiasa BERSYUKUR atas apa yang kita MILIKI ♥



Wednesday, 25 July 2012

♥sambungan info mengenai penyakit kencing manis/DM ^^


salam sejahtera dan salam satu malaysia..h0ho..ariney nk continue info about penyakit DM/kencing manis..=)
credit 2 En.Ajib kerana tanpa soalan beliau tiadalah entry kedua ini..=)
sharing is caring!meh cney sume..bace kat bawah neh..

JENIS-JENIS PENYAKIT DM

Jenis 1 
 "Diabetes atau Insulin Dependent Diabetes Mellitus"  (bergantung pada Insulin)
Biasanya berlaku pada kanak-kanak dan remaja
Biasanya tidak dapat menghasilkan insulin

Jenis 2 
"Diabetes atau Non-Insulin Dependent Diabetes Mellitus"  (tidak bergantung pada insulin)
Jenis paling biasa ditemui dan lebih daripada 90% penghidap diabetes adalah penghidap jenis ini.
Selalunya pada orang yang berumur dan berat badan berlebihan.

TANDA-TANDA/GEJALA


 Haus/dahaga (haus yang berlebihan), Letih, Berat badan menurun, Penglihatan kabur, Otot lemah dan Gatal.
Lain-lain gejala termasuk: Pengidap penyakit kulit yang berpanjangan, Luka yang lambat sembuh, Kencing yang kerap, Gatal pada bahagian kemaluan dan Rasa kebas.

BERISIKO MENGHIDAP PENYAKIT KENCING MANIS


Sesiapa saja tidak kira umur boleh menghidapi diabetes. 
Walaubagaimanapun anda mempunyai risiko yang tinggi untuk menghidapi diabetes jika mempunyai perkara berikut:
Berumur 35 tahun atau lebih tua.
 (Semakin tua semakin tinggi risiko anda untuk menghidapi diabetes)
Berat badan berlebihan atau obesiti.
(Semakin berat badan anda bertambah, semakin tinggi risiko anda menghidap diabetes.)
Impaired glucose tolerance (IGT).
Latar belakang keluarga yang mempunyai diabetes.
Sejarah diabetes pada kehamilan terakhir.
Sejarah mempunyai bayi yang besar 
(berat kelahiran adalah 4.0 kg atau lebih ) .
Tekanan darah tinggi
Tidak aktif 
(gaya hidup sedentari)
Faktor pemakanan 
(Pengambilan makanan berlemak tinggi dan kurang pengambilan makanan berserat)
Tahap lemak/ kolesterol yang tinggi.

KOMPLIKASI DM (keadaan kecemasan)
Hipoglisemia 
ialah apabila tahap gula dalam darah adalah rendah. 
Anda akan mengalami sakit kepala, rasa pening, pusing, ketar tangan dan berpeluh.
 Anda boleh pengsan atau di serang sawan jika kandungan gula anda adalah terlalu rendah.

Diabetes Ketoacidosis
 adalah keadaan serius apabila tahap gula terlalu tinggi.
 (Ini biasanya bermaksud anda benar-benar kekurangan insulin).
 Ia juga boleh di hasilkan oleh tekanan, jangkitan kuman, kecederaan, penggunaan ubatan atau kemasukan wad bagi angin ahmar atau sakit jantung. Anda akan mengantuk dan tidak sedar diri.

Hiperglisemia 
adalah apabila tahap gula dalam darah tinggi. 
Anda akan mengantuk dan tidak sedar diri.

Kandungan gula dalam darah tinggi yang berpanjangan (Kronik)   
Mata
Katarak, pendarahan dalam mata dan menyebabkan buta 
Saraf
Kebas atau kehilangan deria rasa pada tangan dan kaki dimana pesakit boleh mendapat kecederaan tanpa disedari. Ini boleh menyebabkan luka pada kaki dan gangrene.
Otak
Angin ahmar (hubung dengan strok)
Buah pinggang
kegagalan buah pinggang
Jantung
Sakit jantung

MENGELAK DARI MENDAPAT PENYAKIT KENCING MANIS

Mengawal pengambilan makanan
Mengambil makanan seimbang kerana pengambilan makanan berlebihan akan meninggikan tahap gula dalam darah.

Melakukan senaman fizikal
 Senaman dapat mengurangkan kandungan gula dalam darah dan membantu insulin bekerja dengan lebih berkesan.
 Senaman juga dapat membantu anda mengurangkan berat badan.

Ubatan
Jika anda pengidap diabetes jenis 1
(anda memerlukan suntikan insulin.)
Jika anda pengidap diabetes jenis 2
(anda mungkin hanya memerlukan pengambilan ubat hipoglisemia untuk menurunkan tahap gula dalam darah dan sesetengah mungkin memerlukan suntikan insulin.)

PESAKIT KENCING MANIS BOLEH HIDUP SECARA AKTIF
Anda boleh menjaga diri anda sendiri
Penjagaan secara umum
Penjagaan kulit
Mandi setiap hari
Keringkan semua bahagian badan dengan sempurna
Merawat luka dan calar dengan segera
Berjumpa doktor jika luka tidak sembuh selepas 2 - 3 hari.

Penjagaan kaki
Basuh kaki setiap hari
Keringkan semua bahagian kaki dengan sempurna terutama antara celah-celah jari kaki
Periksa kaki anda setiap hari untuk luka, calar, melecur atau apa-apa perubahan warna kulit.
Potong kuku jari kaki secara lurus
Tukar stokin anda setiap hari
Jangan berjalan tanpa kasut
Selalu pakai kasut yang lembut dan sesuai di guna luar rumah.

Mengawasi diri sendiri
Anda digalakkan untuk melakukan pengawasan glukosa dalam darah. sendiri. Kerap memeriksa tahap glukosa dalam darah boleh memberitahu keberkesanan cara anda mengawal diabetes
Penjagaan gigi
Kerap menjalani pemeriksaan mata
Mengelakkan minuman keras
Berhenti merokok

credit to kementerian kesihatan malaysia^^.

Friday, 20 July 2012

diabetes /kencing manis..kenapa terjadi erk?


salam sejahtera dan salam satu malaysia..h0h0..hari ney nak share info mengenai diabetes =)

ISTILAH PENTING BAGI MEMAHAMI DIABETES

INSULIN
insulin ialah sejenis hormon yang dikeluarkan oleh organ pankreas yang terletak di belakang perut.
insulin berfungsi membantu glukosa memasuki sel badan dan menukarnya menjadi tenaga.

GLUKOSA
sejenis bahan yang dihasilkan melalui pemakanan.
makanan didalam perut akan ditukar menjadi glukosa dan diserap ke dalam salur darah bagi mengeluarkan tenaga.

~that why la..korang still bertenaga walaupon berpuase..

APAKAH YANG MENYEBABKAN PENYAKIT DIABETES

diabetes berlaku apabila hormon insulin yang dikeluarkan tidak mencukupi atau tidak berkesan.
ini menyebabkan glukosa yang terkumpul di dalam darah tidak dapat masuk ke sel badan.
oleh itu,glukosa akan terkumpul dengan banyaknya dalam darah dan melimpah ke dalam air kencing.
keadaan ini juga akan menyebabkan badan kekurangan tenaga walaupun paras glukosa tinggi dalam darah.


sekian, terima kaseh.

oh my english !!


salam sejahtera dan salam satu malaysia..hoho
em..dok uma..makan tido..makan tido memang borim..
so,untuk menghilangkan rasa borim (sementara nak dapat keje)..
jeng..jeng..jeng


join kursus english kat kolej komunuti gerik..coz pasney kan nak keje kat private ospital..mesti kne pandai speaking..
weeeeeee =)

apesal aku terbongkok-bongkok tue..hehe

doakan kiteorang supaya cepat dapat keje erk..=)

sekian,terima kaseh.


Wednesday, 18 July 2012

bawak handphone ke sekolah..?? PATOT KER ??


salam sejahtera dan salam satu malaysia..h0h0..
entry kali ney about pelajar dibenarkan membawa telefon bimbit ke sekolah..!
pat0t ker ??
tidakkah anda tahu bahawa ia mendatangkan kesan buruk kepada pelajar sekolah 
disebabkan penyalahan gunaan..!


Perkara ini antara yang terkandung dalam Draf Peraturan Pendidikan Displin Murid 2012, yang kini di peringkat akhir, sebelum dibawa kepada pejabat Peguam Negara dan diluluskan.
DATUK DR WEE KA SIONG / TIMBALAN MENTERI PELAJARAN
emmm..nak b0bel ape lagi kan..tunggu dan lihat jea la..=)
sekian,terima kaseh.

(>‿♥) surat buat bakal suamiku..





Buat bakal suamiku ♥ 
Jgn dibimbangkan tntang cinta ini,
kerana aku akn mencintaimu dgn penuh kasih sayang,
kerana aku percaya bahawa Allah itu menciptakan yang terbaek untukku
aku juga akan menerima segala kekurangan dan kelebihan dirimu,
dan ku harapkan bahawa dikau p0n begitu dapat menerimaku seadanya,
aku tahu bahawa dikau seorang yang kacak,romantik,dan paling penting,
kau dapat membimbingku menuju ke jalan yang diredhai oleh Allah..
insyaAllah..

sekian,terima kaseh
petikan dari fb koleksi ayat2 cinta